Priser och betalning
Priser är angivna inklusive moms och vi ingår inga köpavtal med minderåriga.
Våra betalmetoder är
- Swish – i samarbete med Getswish.
Betala smidigt, direkt i din telefon med Swish appen och BankID när du slutför ditt köp. - Kortbetalning – med Visa och Mastercard i samarbete med Elavon och 3D Secure.
Vi lagrar aldrig några kreditkortsuppgifter, alla dessa uppgifter går krypterat direkt till kortinlösaren. - Faktura – betala senare i samarbete med Resurs Bank.
E-postfaktura med 30 – 60 dagars kredit, utan fakturaavgifter, efter sedvanlig prövning av Resurs bank.
Vi reserverar oss för eventuellt felaktiga priser och förbehåller oss rätten att i så fall häva köpet.
Vi tillåter inte missbruk av vårt lojalitetssystem. I fall där vi upptäcker att lojalitetssystemet missbrukats och används på ett felaktigt sätt så förbehåller vi oss rätten att minska poängsaldot och häva köpet.
Garnets partinummer (Färgbad)
Vår målsättning är att garnet du handlar hos oss alltid ska ha samma partinummer så att du inte får färgskiftningar i ditt färdiga stickprojekt.
Därför, om vi inte har tillräckligt många nystan av samma parti så kommer vi kontakta dig så får du välja om du kan tänka dig att ta nystan från olika partier eller om du vill vänta på att vi får hem tillräckligt många nystan i samma färgbad.
Men tyvärr så kan vi inte garantera samma parti på alla nystan vid utförsäljning av utgående färger, eftersom vi inte kan beställa hem mer av det garnet.
Knutar i garnet
Knutar förekommer tyvärr i alla handarbetsgarn, garnet spinns i kilometerlånga trådar som lindas upp på spolar men de är inte obegränsat långa, så när garnet sedan nystas till nystan blir det enstaka knutar när en spole tar slut och en ny spole behövs för att slutföra nystanet.
Leverantörerna av garn har lite olika policy när det gäller antalet knutar i ett nystan för reklamation, men gemensamt för alla är att det behöver vara flera knutar i ett nystan för att det ska anses vara ett fel på produkten.
Så visst är det irriterande att det är en knut på nystanet men det räknas tyvärr inte som ett fel utan det är en naturlig följd av produktionsprocessen och inget vi kan göra något åt.
Men den knut de knyter i fabriken är inte en bra knut, utan när du kommer till knuten så bör du klippa bort den och göra en ordentlig skarv i garnet på samma sätt som du gör när du byter nystan.
Avvikelse i garnets vikt
Den angivna vikten på ett nystan eller härva är en cirka-vikt eftersom garnet påverkas av luftfuktigheten och på vintern väger garn mindre och på sommaren väger garnet mer.
Hur stora avvikelser som är normalt beror på materialet som garnet är tillverkat av, där akrylgarn och de flesta bomullsgarn inte påverkas speciellt mycket av luftfuktigheten och sällan har någon större avvikelser i vikten, medan det för ullgarn i vissa fall kan skilja upp till 10-15% i vikt beroende på om det är hög eller låg luftfuktighet.
Men garnets längd påverkas ej av luftfuktigheten och ska stämma även om vikten varierar, så även om garnet väger lite mindre eller mer än vad banderollen anger så påverkar det inte hur många nystan/härvor garn du behöver för att få rätt mängd i meter till ditt projekt.
Frakt och leverans
Inom Sverige är fraktkostnaden från 39:- per order, fraktfritt vid order över 499:-.
Alla restleveranser är fraktfria.
Order som inkommer vardagar före kl 12.00 skickar vi vanligtvis redan samma dag men vid extra hög orderingång kan förseningar förekomma.
Du kan även välja att hämta din order i vår butik på Rådhusesplanaden 12C i Umeå.
Vi skickar md Postnord och försändelser på upp till 2 kg (ej skrymmande) kan skickas direkt till din brevlåda som spårbart varubrev och övriga försändelser skickas med MyPack Collect och hämtas ut hos ditt postombud.
Normal leveranstid:
- Varubrev 1:a-klass
- 1-2 vardagar till postnummer 820 00 – 989 99.
- 2-3 vardagar till postnummer 100 00 – 819 99.
- Upp till 10 vardagar med Varubrev Klimatsmart som är Klimatkompenserad frakt
- 1-3 vardagar för MyPack Collect till ditt postombud.
Försändelser som skickas med varubrev och ej ryms i brevinkastet / brevlådan, lämnar brevbäraren utanför dörren eller i en påse på brevlådan. Så var uppmärksam på när din leverans kommer och ta hand om paketet.
Till Finland är fraktkostnaden 100:- du får normalt varorna inom en vecka. I dagsläget kan vi tyvärr inte erbjuda klimatkompenserad frakt till Finland.
Vi levererar endast till adresser inom Sverige och Finland vi reserverar oss för slutförsäljning.
För paket som ej löses ut eller tas emot har vi rätt att ta ut en avgift på 150 kronor för våra merkostnader.
Returer
Vid reklamationsärenden står vi för returkostnaden och vid ångrat köp så betalar kunden returkostnaden.
Returen skickar du med med spårbar post eller så kan du göra returen direkt i vår butik i Umeå
Om du vill göra en retur så kontakta oss då på info@perssonsgarn.se så hjälper vi dig med att boka en spårbar returfrakt för endast 39 kr.
Ångerrätt
Du kan ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit produkten enligt gällande konsumentlagstiftning och om du vill nyttja ångerrätten så meddelar du oss ditt namn, adress och ordernumret på beställningen så hjälper vi dig med returen så kostar returfrakten endast 39:-.
Produkten ska ha levererats till oss inom 14 dagar från det att du meddelat att du vill använda ångerrätten.
Om den returnerade produkten ej är i nyskick eller saknar originalembalage så har vi rätt att göra värdeminskningsavdrag på det belopp som ska återbetalas upp till 100%.
Ångerrätten gäller ej för:
- Specialbeställningar som ej ingår i vårt ordinarie sortiment.
- Beskrivningar vi förmedlar via Ravelry där du fått ett digitalt mönster som PDF.
- Kundanpassade produkter.
- Produkter som med bruten förpackning inte lämpligen kan återlämnas på grund av häslo- eller hygienskäl.
Öppet köp
Utöver ångerrätten så erbjuder vi 30 dagars öppet köp på varor i nyskick med originalförpackning.
Således gäller öppet köp bara om om du har kvar originalförpackning och att varan är i säljbart skick motsvarande det vid inköpstillfället.
Öppet köp gäller ej för:
- Reavaror som utgår ur vårt sortiment.
- Specialbeställningar som ej ingår i vårt ordinarie sortiment.
- Beskrivningar vi förmedlar via Ravelry där du fått ett digitalt mönster som PDF.
- Kundanpassade produkter.
- Produkter som med bruten förpackning inte lämpligen kan återlämnas på grund av häslo- eller hygienskäl.
Reklamationer
Kontrollera alltid din produkt noga vid leverans.
Vi lämnar normalt 1 års garanti som gäller för material- eller produktionsfel.
Tvist
Vid eventuell tvist rekommenderar vi att du kontaktar allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Vi följer allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Företagsuppgifter
Företagsnamn: Perssons Garn Eftr.
Organisationsnummer: 19740317-0264
Adress: Rådhusesplanaden 12, 903 28 Umeå
Telefon: 090-77 71 17
E-Post: info@perssonsgarn.se